zaterdag 7 januari 2023

MIJN EIGEN GANG - gedichten [bundel jan. 2023]



'Mijn eigen gang' is de 7e officiële dichtbundel van Giel van der Hoeven (pseudoniem #Gillespy). 
Een aanstekelijke mengeling van snelsonnetten, muziekgedichten, kleine en grote observaties, lofzangen en puntdichten.

ISBN: 9789464800272
61 pagina’s

€14,95 PAPERBACK



Kopzorg

Als alles goed lijkt te gaan,
heb je duidelijk iets
over het hoofd gezien.
                    - januari 2022 


© 2022-2023 Dit is een voorpublicatie. Kijk voor meer informatie op:


ONKREUKBAAR

Alle wilde nachtbriesjes in 
mijn geheugen ooit
Verwarren het levenspatroon
stormachtig

Ik ben ook niet onkreukbaar als 
corduroy

Blijf toegewijd aan de waarheid 
van heelheid

Als een discipel naast Christus
wacht ik op antwoord 

De zuivere energie van de 
samenwerkingsgeest
vertrouw ik het meest



PARKER’S MOOD 1954

Ik kijk naar een docu
over Charlie Parker
Hoor hem praten, welnu
iets wat je niet vaak hoort
‘Bird’ liet gewoon liever
zijn altsaxofoon drenzen
Achterover gebogen
met gesloten ogen
Bebop kent geen grenzen  



SPORTLEVEN

Gymmen kon ik niet
zwemmen evenmin
maar toen de bal in 
mijn leven kwam 
kreeg ‘t sportleven
pas zin

Soft-volley-basketbal 
ik vond het gaaf
en speelde het al
in optimale vorm
als beginneling
op school

Maar de mooiste bal
beroerde ik ‘t langst
met voeten en kop
plezier voorop, haast
‘n sportleven lang 
in de wei



VOORJAAR

Jij de bloemen
Ik de bladeren
Als beschutting 
N a t u u r l ij k



PETER HOEK [JAREN ZEVENTIG]

Toentertijd. Menig jonge Westlander
Fietste vaak in regen of zonneschijn
Soms zielsalleen, soms met elkander
Naar het Naaldwijkse Wilhelminaplein

Om daarzo in hun tweede huiskamer
Vinylplaten voor te beluisteren
Vijfenveertig toeren en langzamer
Hard meezingen of zachtjes fluisteren

Nadat ze vingerend door de bakken
Met het zwarte goud waren gegaan
Een stapel onder de arm en snakken
Naar muziek om thuis op los te gaan



BOERENFATSOEN*

Inspiratie: foto door Arjan Vermeer

Twee verlaten knotwilgen
onder parmantige kruinen

Het grasgroene landschap
in disharmonie met de rust

Van ‘t blauwe hemelgewelf
in verlangen naar omdolen

Zulks roerloos wilgenhout
voorwaarts niet ver meer

[*eerder gepubliceerd in ‘Lukrake Notities’ GvdH 2021]



Geen opmerkingen:

Een reactie posten